Murat Menteş eserlerini yazarken nasıl bir yol izliyor?

Dergimizin sabit içeriklerinden 1 YAZAR 5 SORU’nun bu sayımızdaki konuğu Yazar Murat Menteş oldu

Murat Menteş eserlerini yazarken nasıl bir yol izliyor?
24 Mart 2022 - 10:25

HAZIRLAYAN: Can Uğur
@canugur1987

Yarattığınız karakterlerin isimleri dikkat çekici. Bu isimlendirme meselesinde nedir sizin için temel kriter?
Birçok kriter var: Karakterle uyumlu olsun, akılda kalsın, ilginç olsun… İlk romanı yazarken bu hususta biraz endişeliydim. Karakterlere verdiğim isimlerin gülünç bulunabileceğini düşünmüştüm. Fakat öyle olmadı. Ben aslında, romanın gerçekliğiyle örtüşen isimler arıyordum. Okur da bunu doğru algıladı. Ve isimleri ziyadesiyle benimsedi. Hemen tüm roman karakterlerimin isimleri, sosyal medyada nick-name olarak kullanılıyor. Bu da hoşuma gidiyor açıkçası. Fakat birkaç yıl önce Hayati Tehlike adında bir film çekildi. Doğrusu çok ayıpladım. Avukatım aradı. Biliyorlardı. Romanımın başkarakterinin adını kasten kullanmışlardı. Üstüne varmadım. Gelgelelim can sıkıcıydı.

Eserlerinize bakıldığında absürt unsurlar öne çıkıyor. Her esere absürt unsur eklemek gibi bir kaygınız oluyor mu yoksa bu metninizin durumuna göre mi şekilleniyor?
Romanlarımın absürt olduğu görüşü yaygın. Buna katılmıyorum. Absürt, anlamsızlık vurgusu içerir. Albert Camus absürdistti. Ben absürdist değilim. Kitaplarımda ironi yoğunluğu böyle bir izlenim doğuruyor olabilir. Bizde, absürt komedi, bilhassa Leyla ile Mecnun dizisinden dolayı benimsendi. Dolayısıyla bana bir bakıma iltifat ediyor insanlar, “absürt” demekle. Halbuki ilgisi yok. İlk romanım Dublörün Dilemması, bazı kitaplara ve dizilere bir ölçüde ilham kaynağı oldu. Fakat esasen Alper Canıgüz’ün Tatlı Rüyalar romanı absürt unsurlar bakımından daha göz doldurucudur. Bir adamın maske takarak başkasının yerine geçmesi, Gönül İşleri Bakanlığı kurulması, 100 yaşında bir gazinin beynine çip yerleştirilmesi ya da Titanik’in replikasının inşa edilmesi… bunlar absürt değil ki? Hayatın anlamsızlığına dair bir vurgu içermiyor benim yazdıklarım. Öyle olsaydı, bundan hiç rahatsızlık duymazdım. Fakat değil.

Eserlerinizi oluştururken sabit bir hikâyeye bağlı kalmayı mı tercih edersiniz yoksa kurmacanın gelişim seyrinde hikâyenin de değişimini mi tercih edersiniz?
Ana hikâyeyi, yan hikâyeleri önden tasarlıyorum. Fakat yazarken kurguyu değiştirdiğim vakidir.

Çalışırken özel olarak tercih ettiğiniz mekânlar var mı?
Her yerde, her zaman yazacaklarımı düşünürüm. Sürekli not tutarım. Fakat genellikle evimdeki, gemi kapısından yapılmış masamda yazarım.

Yazar adayları için 5 kitap önermeniz istesek bunlar hangi kitaplar olur?
Yazar adayları… Bilmem? Bence yazmaya niyetli kişiler artık kitap tavsiyesine ihtiyaç duymayacak konumdadırlar. Elbette tavsiye her aşamada anlamlıdır. Fakat önerim şu: kitapçılarda bir tek kitap aramayınız. Elinizde küçük bir listeyle dolaşmayınız. Kitapları inceleyiniz ve size ilginç, cazip görünenleri alıp okuyunuz. Ben hep öyle yaptım.